اسمارتفون ها
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:, توسط علی نژادحسینی |

طراحی

سامسونگ از همان زبان طراحی گلکسی S3 و S4 با تغییرات جزئی در گلکسی اس ۵ نیز بهره برده است. اولین موضوعی که در گلکسی اس ۵ دستخوش تغییر شده مربوط به لبه‌های دستگاه است که حالا انحنای کمتری دارند تا مسطح‌تر و چهارگوش‌تر به نظر برسد. این موضوعی است که ممکن است برای بسیاری جذاب به‌نظر برسد و برخی نیز از آن خوششان نیاد. در واقع اس ۵ از نظر طراحی بیشتر شبیه به نسل دوم شده است. همچنان بدنه دستگاه پلاستیکی است؛ اما این بار در برابر نفوذ مایعات و گرد‌و‌غبار به داخل دستگاه مقاوم شده است که خود موجب دوام بیشتر دستگاه می‌شود.

سامسونگ همچنان دکمه فیزیکی خانه و دکمه‌های لمسی در لبه پایین دستگاه را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که دکمه منوی سابق به دکمه نمایش اپلیکیشن‌هایی که اخیرا باز شده‌اند اختصاص یافته است. پس چطور می‌توان منو رو فعال کرد؟ دکمه سه نقطه که در اندروید ۴ به بعد وظیفه فعال‌کردن منو را داشت حالا در رابط کاربری جدید تاچ‌ویز نیز اضافه شده است؛ در هر برنامه یک دکمه در گوشه بالا اضافه شده که منو را فعال می‌کند. اگر کاربر تلفن‌های قبلی سامسونگ باشید در چند روز اول، هر بار که بخواهید منو را فعال کنید،  مدام به اشتباه دکمه نمایش اپلیکیشن‌های اخیر را فشار می‌دهید. تغییر دیگری که در این بخش اعمال شده، اضافه شدن سنسور اثر انگشت‌خوان به دکمه فیزیکی خانه (Home) است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

با وجود اینکه حاشیه دور صفحه‌نمایش بسیاری از تلفن‌های هوشمند امسال باریک‌تر شده است، اما سامسونگ ترجیح داده تا همچنان حاشیه دور صفحه را باریک‌تر نکند و اعتقاد دارد این موضوع باعث آسیب‌پذیری صفحه‌نمایش در برخوردهای احتمالی می‌شود. این تلفن همچنین استاندارد IP67 را برای مقاومت در برابر نفود مایعات و گرد‌و‌غبار به داخل دستگاه کسب کرده است. اس ۵ تنها ۸.۱ میلی‌متر ضخامت دارد و جنس لبه‌ها نیز همان پلاستیکی با طرح شبیه به فلز که در تلفن‌های گلکسی نوت و اس ۴ نیز استفاده شده بود برخورد می‌کنیم. در قسمت پایین دستگاه پورت مایکرو USB 3.0 که با یک تکه پلاستیکی پوشیده شده، قابل مشاهده است. این پوشش پلاستیکی قرار است از ورود مایعات به داخل دستگاه جلوگیری کند.

مشخصات فنی گلکسی اس ۵ سامسونگ

  • دوربین ۱۶ مگاپیکسل با سنسور ایزوسل،‌ سایز سنسور 1/2.6 اینچ
  • دوربین جلو ۲ مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت به همراه رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ
  • پردازنده ۸ هسته‌ای Exynos 5 Octa 5422 با چهار هسته Cortez A15، حداکثر فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز و Cortex-A7 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز به همراه گرافیک Mali-T628 MP6
  • ابعاد ۱۴۲ در ۷۲.۵ در ۸.۱ میلی‌متر
  • وزن ۱۴۵ گرم
  • صفحه‌نمایش ۵.۱ اینچ از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم ۴۳۲ پیکسل در اینچ به همراه روکش محافظ گوریلا گلس ۳
  • حافظه ذخیره‌سازی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت
  • حافظه رم ۲ گیگابایت
  • بلوتوث ۴،‌ NFC
  • سنسور ضربان قلب و سنسور اثر انگشت
  • باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت

جنس پشت دستگاه همچنان پلاستیکی است؛ اما این بار طرحی جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. پوششی که برای بسیاری اهمیت ندارد؛ برای برخی جذاب و زیباست و برای بعضی دیگر نیز دلچسب نیست. هرچند این پوشش نسبت به نسل قبلی گلکسی اس بهتر شده است؛ اما به نظر می‌رسد نسبت به چرم مصنوعی به کار رفته در گلکسی نوت ۳ یک عقب‌گرد به شمار می‌رود. در این قسمت، لنز دوربین و سنسور جدید محاسبه ضربان قلب به همراه فلاش LED وجود دارد.

صفحه‌نمایش

سامسونگ در اس ۵ به استفاده از صفحه‌نمایش امولد ادامه داد و این بار سایز آن را به ۵.۱ اینچ افزایش داد. تراکم پیکسل‌ها در این صفحه نمایش به ۴۳۲ پیکسل در اینچ می‌رسد.

اختلاف بین صفحه‌نمایش گلکسی اس ۴ و اس ۵ آنقدر مشهود است که حتی با چشم غیرمسلح نیز به خوبی می‌توان آن را تشخیص داد. سامسونگ در صفحه‌نمایش اَمولد بکار گرفته شده در اس ۵ توانسته نه تنها رنگ مشکلی عمیق را حفظ کند، بلکه سفید را نیز به شکل واقعی نمایش دهد؛ همین موضوع باعث خوانایی بیشتر متون می‌شود و لذت تماشای ویدیو و اجرای بازی‌ها را در این تلفن دو چندان می‌کند.

سامسونگ حالت‌های مختلف نمایش تصاویر شامل، عکس حرفه‌ای، سینما، دینامیک، استاندارد و غیره را در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش قرار داده است تا کاربران بتوانند براساس میل خود یکی از آن‌ها را فعال کنند و رنگ‌ها را براساس سلیقه خود یا شرایط مختلف تغییر دهند.

اسپیکر و صدای خروجی

بسیاری از کمپانی‌های سازنده تلفن‌های هوشمند سعی می‌کنند با قرار‌دادن دو اسپیکر و بهره‌گیری از موتورهای ویژه صوتی کیفیت صدای خروجی را بهبود بخشند، یا با قرار‌دادن اسپیکرها در جلو یا لبه‌های پایینی دستگاه به بهبود شنیداری صدای خروجی کمک کنند. اما گویا سامسونگ به این مسأله  توجهی نداشته و نه تنها از هیچ فناوری ویژه‌ای برای بهبود تجربه شنیداری کاربر استفاده نکرده، بلکه تنها به یک اسپیکر مونو در پشت دستگاه قناعت نموده است.

در تجربه‌ای که ما در هنگام کار با این گوشی داشتیم، حجم صدای خروجی پایین‌تر از حد انتظار ما بود. ما صدای خروجی را با تلفن‌های گلکسی نوت 3، نکسوس 5، جی 2 ال‌جی و وان اچ‌تی‌سی مقایسه نمودیم و  گلکسی اس 5 از همه رقبای مذکور صدای خروجی کمتری داشت. کیفیت صدای خروجی نیز در حد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد.

 

دوربین

سامسونگ در گلکسی اس ۵ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل با سنسور جدید ساخت خود با نام ایزوسل بهره برده است. نرم‌افزار دوربین کلیه امکانات نرم‌افزاری گلکسی اس ۴ و نوت ۳ را داراست و علاوه بر آن، پذیرای چند قابلیت جدید دیگر است. در اس ۵ می‌توانید تأثیر HDR را به صورت زنده و پیش از تصویر‌برداری در صفحه مشاهده کنید؛ قابلیت دیگری با نام Selective Focus نیز چند تصویر را از سوژه می‌گیرد و با ترکیب آن‌ها، چند تصویر با فوکوس‌های مختلف ایجاد می‌کند. این قابلیت بعضی اوقات خوب عمل نمی‌کند و بخشی از تصویر بصورت مات ذخیره می‌شود.

نکات نهایی:

در کل از نگاه ما، اس 5 یکی از اندرویدی‌های خوب بازار است که می‌تواند تا معرفی آیفون ۶، دوران باشکوه سامسونگ بر بازار را ادامه بخشد؛ اما در این میان نمی‌توان از دیگر اندرویدی‌های بازار همانند HTC One M8 و اکسپریا Z2 صرف‌نظر کرد. چرا که هر سه این گوشی‌ها از نقطه نظر امکانات و قدرت پردازشی در سطحی نزدیک به‌ هم قرار می‌گیرند؛ اما از نظر زیبایی و کیفیت ساخت بدون شک پرچمداران اچ‌تی سی و سونی قادر به غلبه بر پرچمدار سامسونگ خواهند بود. از طرف دیگر بر این باوریم که درصورت ارائه آیفون ۶ با نمایشگر بزرگ‌تر و استفاده از یاقوت کبود به‌عنوان محافظ نمایشگر گوشی، اندرویدی‌های بازار از جمله S5 با  چالش روبه‌رو خواهند گردید.

نقاط قوت

  • نمایشگر با سطح روشنایی بالا و زاویه دید عالی
  • دوربین کارآمد با کیفیت بالای عکاسی
  • طول عمر مناسب باتری
  • تراشه پرقدرت با قابلیت استفاده همزمان از هشت هسته
  • رابط کاربری بهبود یافته با طراحی تخت
  • ضد آب و ضد گرد‌و‌غبار بودن گوشی

نقاط ضعف

  • طراحی نه چندان جذاب و کیفیت ساخت متوسط
  • اسپیکر مونو با حجم صدای خروجی بسیار کم
  • عملکرد نه‌‌چندان جذاب حسگر اثر انگشت

نظرات شما عزیزان:

sasan
ساعت17:12---3 تير 1393
گوشی خیلی خوبیه...

mohamad
ساعت13:23---3 تير 1393
به قران پشت این گوشی عین چسب زخم میمونه.....

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.